De cultuurverandering van radio 3FM

Radiostation NPO 3FM blikte vorige week terug op de Zeroes en keek onder meer terug op de geboorte van het station zoals we dat nu kennen. Serious Radio. Met als slogan: "Als je van muziek houdt, luister je 3FM." Een regelrechte hit, waar een forse cultuurverandering aan vooraf ging.


Zendercoördinator Florent Luyckx

Rond de millenniumwisseling ging het bepaald niet lekker bij 3FM. Er waren teleurstellende luistercijfers en Edwin Evers vertrok naar de ochtend van 538. Later gingen ook Ruud Wilders en Rob Stenders (538, Yorin) weg. In 2003 kwam er in de persoon van Florent Luyckx een nieuwe zendercoördinator bij radio 3FM. Een job waarin je gehaat of geliefd bent. Als zendercoördinator in Hilversum heb je volgens critici te veel macht. De coördinator (m/v) zet de programma's op radio of tv slim in de tijd. Plakt er poppetjes bij. Schrapt. Moet alles weten van doelgroepen en trends. Creatief-zakelijke mensen, die worden afgerekend op kijk- en luistercijfers.

 

Weerstand

Met de komst van Luyckx kwam er een andere koers. Het bestaande logo, dat bestond uit een kuikentje, ging overboord. Dj's als Isabella Brinkman, Cobus Bosscha en Henk Westbroek moesten weg. Giel Beelen verhuisde naar de ochtend en in 2003 trok er een 3FM-busje voor Villa Pardoes als goede doel door het land. 3FM Serious Radio was geboren, al bleek er lang weerstand te blijven bestaan onder het publiek van de jongerenzender (15-35 jaar). Met de komst van nieuwe namen als Coen Zwijnenburg, Sander Lantinga en Wouter van der Goes ontstond er een nieuw geluid op de zender.


Events als effectieve communicatie

In 2004 opende 3FM het Glazen Huis op de Neude in Utrecht. Daarmee werd inhoud gegeven aan de merkwaarden
• Jong & positief
• Stoer & gedurfd
• Liefde voor muziek
• Echt
• Vernieuwend
• Maatschappelijk betrokken.
En sloot 3FM aan bij de trend onder jongeren. Pas als je ‘echt’ bent als persoon of merk, kun je op hun sympathie rekenen. Jongeren hebben behoefte aan echte verhalen. Naast het Glazen Huis ontwikkelde 3FM de slogan en campagne '3FM Serious Radio.' Vanuit de achtergrond van de zender als alternatieve- en rockzender koos 3FM voor het aansluiten bij festivals, onder meer om Nederlandse talenten onder de noemer Serious Talent te pluggen.

 

Afscheid

In 2009 nam Florent Luyckx afscheid als zendercoördintor van 3FM, dat inmiddels de nummer 1 zender onder jongeren is geworden. Hij meldt tijdens zijn vertrek dat de zender niet meer kwetsbaar is. Wilbert Mutsaers nam de taken van Luyckx over. 

Reactie schrijven

Commentaren: 0