Als fris en eigenzinnig communicatiebureau is Rumspringa aan de slag gegaan met verschillende opdrachten die je hier in de portfolio leest. Of lees meer over de aanpak, visie en missie.
In het zomernummer (2017) van het landelijke blad Bestuursforum van het CDA verscheen dit artikel over (cultuur) verandering.
Dat een plan nodig is om chaos te voorkomen. Maar dat naast vaste ingrediënten ook moeilijk grijpbare aspecten zoals sfeer, cultuur of beter: flow, nodig zijn en te bereiken.
Wat is de 'staat van de afdelingen'? Een landelijk onderzoek bij CDA Nederland gaf hier antwoord op.
Het CDA in (bijna) alle Nederlandse gemeenten vertegenwoordigd met lokale politici. Het partijbestuur wilde weten wat de vitaliteit van de afdelingen was. Onderzocht is naar zaken als:
organisatie, communicatie en activiteiten. Het is uitgevoerd vanuit het partijbureau in Den Haag (2012).
Lokale energie naar een regionaal niveau brengen
De politieke partij FNP Fryslân heeft op gemeentelijk niveau veel 'handjes', veel samenwerking, maar had eerder tijdens provinciale verkiezingen moeite met het vinden van draagvlak. Met
een energieke, transparante en 'oprjochte' aanpak was er in 2019 sprake van een doorbraak: elan en een sterker imago.
Lees hier
het Volkskrantartikel (17-03-2019)
11 academische verhalen
Franeker is in Friesland 'de Ster van de Elfsteden'. Vanwege de kwaliteit die voortkomt uit de academische geschiedenis. Maar de academie is al eeuwen dicht. Er viel, zogezegd, academisch weinig
te beleven. Tot 2018, toen de stad gezamenlijk de geschiedenis nieuw
leven in blies. Onder andere met intieme, smeuïge en hilarische anekdotes uit
het verleden van de universiteit. Met dito foto's waarin de oude verhalen vitaal werden gemaakt, Gereed om te delen.
Productontwikkeling
Routekaarten, inspiratieflyers, van idee tot uitvoering. In samenwerking met lokale partners zoals fotografen, vormgeefsters en ondernemers. En dat onder dezelfde 'paraplu' een streekeigen verhaal, gemaakt met elkaar.
Een festival als communicatiemiddel.
In april 2017 organiseerden we het 'festival van een oude zee'. Zodat recreatieondernemers, overheden en projecten van LF2018 zagen, voelden, begrepen, wat de (door hen zelf
uitgezette) richting van regiomarketing zou zijn.
Met een #Instawalk loop je met enthousiaste Instagramgebruikers een voorafgesproken route. Ondertussen zetten de deelnemers foto's online via de social
media. Met herkenbare en vindbare sporen voor toekomstige bezoekers.
In Franeker was er in de herfst van 2016 een Instawalk. De tweede in Friesland. Rumspringa organiseerde, verbond en werkte samen met verschillende partijen.
Voor de drie toeristische organisaties in Noordwest Fryslân ontwikkelde Rumspringa een uitvoeringsagenda.
Hierdoor ontstond er ook een toeristisch platform, waarin Uytland,
Ster van de Elfsteden Franeker en
VVV Harlingen in samenwerken.
Er is gekozen voor ambassadeurschap door middel van 'warme regiomarketing', het verrijken van bestaande beelden en het positioneren van een eigen profiel, zonder te concurreren met andere Friese
regio's.
Het creëren van 'mindware'. Dus: antwoord geven op de vraag 'waarom zou je naar deze bestemming gaan?"
Voor de gemeente het Bildt, die in 2018 niet meer bestaat, is die specifieke cultuur in taal, omgangsvormen, cultuur en landschap een gemis. Wat blijft over? Misschien wel de aanwezigheid van de
vele sneuphokken en snuffelschuren. Leve het strúnen! Daarom ontwikkelde Rumspringa de Bildtse Strúnroete. Meer: www.facebook.com/strunroete
Hoe communiceer je een 'vakantiegevoel'? Waarbij je nieuwe bezoekers trekt.
De website van Uytland recreatieve ondernemers had een make over nodig,
een layout met een verhaal dat aansluit bij de gebruikers van smartphones, Ipads en Social Media.
Aan de hand van kernwaarden, is de website aangepast en aansluitend gekozen voor een Social Media strategie. Daarbij is een nieuwe huisstijl gekozen.
Hoe maak je van een 'stal met curiosa' een museum met exposities. Dat was de klus voor het Schoolplatenmuseum in Deinum.
Kiezen is weglaten. Daardoor ontstond er een rijk depot, maar ook ruimte voor wisselende exposities. Door in te zetten op Social Media, kon er een vaste achterban gecreëerd worden, die het van
mond-op-mondproces ondersteunt. Uitkomsten waren onder andere de toekenning van een Toeristisch Informatiepunt en het junior lidmaatschap van de Museumfederatie.
Rumspringa biedt campagne. Ruimschoots ervaren, door het leiden van (politieke) campagnes in Groningen, Utrecht en Heerenveen.
De link met het CDA ontstond toen de partij een moeilijke tijd doormaakte. Vanwege een aantal verkiezingsnederlagen koos deze partij voor een nieuwe aanpak.
Bij het vormgeven van een campagne gaat het om een aantal belangrijke zaken:
Contact:
Postadres:
Oudebildtdijk 1224
9075 NR WESTHOEK
T: 06-41979114
E: info@rumspringa.nl
KvK-nummer: 59793678