Pure storytelling bij Tour du Jour (RTL7)

Fotocredits: RTL7, Tour du Jour, AD
Fotocredits: RTL7, Tour du Jour, AD

Een revolutie in het Nederlandse tv-landschap: er is 's avonds geen live uitgezonden wielren tv meer. Geen NOS met Mart Smeets die onder muziek van Dalida het wijnglas heft. Gelukkig is daar nog RTL7 met Tour du Jour. Die het stokje overneemt met pure storytelling. Met een knipoog. Dat weer wel.

Géén avondetappe meer. Niets, nada niente, zou #DeMart gezegd kunnen hebben. Geen terugblik op de etappe van de dag met Franse chansons eronder gemonteerd. Geen open deuren als 'de tour wacht op niemand', met op de achtergrond een dorpsplein met schaars uitgelichte platanen.


De NOS zendt tegenwoordig dagelijks een tourjournaal uit om 19:00 uur en RTL 7 eentje om 20:30 uur. Beide programma's worden na 23:00 wel herhaald, maar dat telt blijkbaar niet volgens de kritische tourvolgers. Men mist Mart! (poll). Toch wist de doorgewinterde televisiekijker alláng dat er dit jaar geen live Smeets was. Dat de NOS koos voor verjonging. Dat RTL net als vorige jaren een eigen programma maakte: Tour du Jour. Er werd deze week flink gemopperd via de social media. 


Wat is er aan de hand? Het is maandagavond, je eerste werkdag van de week zit er op, overdag was de Tour de France: waar is de dagelijkse nababbel rond half elf? Waar is de Franse vakantiesfeer in je huiskamer voor de hardwerkende Nederlander, terwijl een andere deel van je landgenoten al vrij is? Dinsdagavond ontstond op Twitter het fenomeen #virtueleavondetappe als nostalgie naar Mart en zijn Avondetappe.

We zijn gewend aan storytelling rond 's werelds grootste wielerevenement. Opgeklopte heroïek vermengt met de sfeer van La Douce France. Tour du Jour doet daar, geheel in lijn met z'n grotere broer Voetbal International, een flinke scheut zelfspot en lolligheid bij. Nu doet Wilfred Genee van RTL 7 dat goed met Tour de Jour.  Tour de Jour benadert de storytelling. 

 

Met Michael Boogerd die Jeu de Boules speelt. De Belg Eddy Planckaert waarmee je als kijker snel een band hebt, en die je morgen weer wilt zien. Logisch dat je wegzapt bij de steriele wachtkamer met de onbekende presentator van de NOS om 19:00 uur. Het zal de commerciële tv zijn dat men financieel gezien kan kiezen om met Tour du Jour het peloton te volgen. Het gebruik van deuntjes als Pour un flirt avec toi (Michel Delpech) en Une belle histoire (Michel Fugain) zijn nagenoeg gratis? Zo pakt RTL het aan: Amazing Stroopwafels zingt een nieuwe jingle in, immers: een Tourprogramma heeft een accordeon. 

 

Er is een (gesponsord) item over een 75-jarige die op een tandem met twee nieuwe heupen een kasseienrit doet. Met een toeterende volgauto erachter.  Zit daar de rollator in?" wordt aan tafel gevraagd. Inderdaad: je vooral zelf niet serieus nemen. Inzetjes waarin Hugo Camps een babbeltje mag doen: we zijn immers in België. Straks zijn we in Normandië en Bretagne, wedden dat we schelpdieren voorbij zien komen in het programma?

 

"Mis je de romantiek niet?" vraagt Genee aan oud coureur Marc Wauters, terwijl die dag Neerlands hoop op geel Dumoulin op moet geven. De romantiek van rood vlees, brandwonden en schouder uit de kom.

Kopieert Tour de France nu De Avondetappe van Mart? Ja, natuurlijk! Maar de Tour vraagt om als sterk verhaal verteld te worden.  Een kerstverhaal moet gaan over een klein licht in een donkere koude wereld. De Tour moet gaan over valpartijen, dopinggevallen, valse soigneurs, tussensprints, waaieretappes, de bollentrui en passie langs de route, zoals opgestapelde hooibalen of bewoners die zich zelf als fiets uitbeelden.  


Mart had dat in de vingers. Op het einde van de werkdag.

Reactie schrijven

Commentaren: 0